Jumaat, Ogos 08, 2008

Baiknya Semai Kg Chang



Kini ekspedisi aku hampir mencapai matlamat. Setakat ini sudah empat negeri aku jelajahi. Bermula negeri pertama Pahang, aku ke Wilayah Persekutuan, Selangor dan Perak.

Di Perak bermalam di penempatan Orang Asli, Kampung Chang dekat Bidor adalah sesuatu yang menarik. Aku ke Kampung itu secara tidak dirancang. Aku singgah di hentian sebelah Ladang Bikam untuk menanak nasi bagi mengalas perut.

Masak nasi di kawasan ladang kelapa sawit. Seorang pekerja di hentian sebelah Ladang Bikam, Razleen Azrul mengajar aku cara menyemarakkan api dengan menggunakan keapa sawit. Cara itu turut digunakan oleh kebanyakkan Orang Asli.

Razleen memberi info tentang perkampungan asli di Kampung Chang yang tidak jauh dari situ. Beserta bantuan abangnya yang dikenali sebagai 'Wan' aku dapat masuk ke kampung itu ketika hari hampir menjelang senja.

Wan telah sepuluh tahun berkahwin dengan Orang Asli Kampung Chang tapi belum dapat anak. Beliau mahir berbahasa Semai.

Di kampung itu pada mulanya aku ingin berkhemah di tepi sungai sahaja, tetapi penduduk di situ tidak benarkan kerana kawasan itu agak 'bahaya'. Beberapa pemimpin kampung itu terpaksa berbincang di antara mereka bagi mencari tempat yang selesa untuk aku bermalam.

Orang Asli kampung itu daripada kaum Semai cukup meraikan tetamu, walaupun mereka belum mengenali siapa aku. Akhirnya aku dibenarkan bermalam di rumah adat Kampung Chang.

Terima kasih kepada Dahil Yok Chopil, Tijah Yok Chopil dan Ken Merja Ah Yin yang mengambil berat tentang aku sepenjang bermalam di rumah adat Kampung Chang.

0 ulasan: