Selasa, April 20, 2010

PEKENA SHISHA KL DOWNTOWN


Memerhatikan gelagat orang ramai menghabiskan waktu malam, dengan aku bersama rakan-rakan dari Pengasih, bersantai di gerai minuman KL Downtown adalah seperti menyaksikan satu pementasan drama tetapi itulah realitinya.

Drama kehidupan itu aku amati dengan asyik, apatah lagi aku bersama rakan-rakan melayan dua hookah shisha membuatkan kami turut diperhatikan. Kanak-kanak, yang tua dan muda, lelaki dan wanita kekadang menjeling, memandang sinis melihat gelagat kami yang sedang leka menghisap shisha. Biarkan, inilah pameran gaya hidup bebas di kota metropolitan.

Asap berkepul, aku menyedut perlahan-lahan hookah yang diletakkan di atas meja. Asap yang disedut menerobos masuk ke dalam kerongkong dan dihembus, berkepul-kepul keluar dari mulut.

Sambil melayan shisha, aku biarkan Khairul, Zainizam, Razali, Black, Hazil dan Madihi bicara dengan omongan kosong mereka. Mata aku lebih fokus ke arah orang ramai berlegar-legar dan lalu lalang.

Ada yang datang keseorangan, tetapi matanya meliar mencari seseorang. Ada yang berpasangan lelaki sama lelaki, lelaki sama wanita dan wanita sama wanita. Ada kumpulan berkeluarga sambil mendukung anak kecil, ada kumpulan bercampur gaul lelaki dan wanita dengan gaya trendy.

Imiginasi pula merawang, yang lelaki dan wanita saling berpimpin tangan mungkin baru berjinak-jinak dalam bermanja, ada wanita sama wanita berpeluk pinggang mungkin dalam bilik pelukan mereka lebih sadis.

Tidak kurang juga wanita yang bertudung dengan baju ketat berseluar sendat. Apatah lagi yang berpakaian seksi ternampak lurah di dada, terbelah di paha. Mungkin minta diperhatikan, semuanya itu kini lumrah bagi warga kota.

Seorang gadis berbadan mugil dan montok melintas di hadapan ku. Baju T dipakainya terlalu sendat sehingga dadanya yang terbonjol nampak jelas. Mata aku terus melirik lenggang lenggok gadis itu. Sempat juga mata mencuri lihat punggungnya yang bergoyang sehingga dia hilang dari pandangan.

Lantas aku teringatkan seorang teman, Ieda Aziz. Dia bukan kategori berbadan montok, Ieda Aziz langsing orangnya. Tapi dia selalu ingatkan aku sebelum ini, “Abang hang jaga-jaga, jangan sampai terkeluar biji mata dah, hang memang pantang tengok yang tembam-tembam”. Entahlah aku sendiri pun tak faham.

Antara sedar atau tidak, aku terlalu asyik melayan ragam manusia malam itu. Bukan kerana penangan shisha. Menghisap shisha bagi aku sama rasanya seperti merokok. Sedutan asapnya kosong semata-mata, begitu juga rokok. Malah rasa nikotin shisha lebih ringan berbanding rokok kerana telah ditapis oleh air dalam balang hookah.

Cuma peralatan untuk menghisapnya sahaja nampak gerun, membuatkan ramai yang bertanggapan mereka yang mengambil shisha sedang mabuk dan berkhayal.

Sebutan shisha berasal dari perkataan Arab yang merupakan tembakau berperisa dan dihisap menggunakan alat dikenali dengan nama hookah yang berasal daripada perkataan Hindi, ianya merupakan sejenis peralatan paip air yang menegak.

Sebutan jargon dalam bahasa Melayu, hookah bolehlah dipanggil sebagai ‘dapur’. Menghisap shisha ini lebih mirip kepada pengambilan dadah marijuana dengan menggunakan alat yang dipanggil "dapur".

Dulu semasa aku menagih marijuana, apalikasi yang hampir serupa digunakan untuk menghisapnya. Cuma peralatan dapur untuk menghisap ganja menggunakan botol kicap yang diisi air dan paipnya daripada batang betik.

Menghisap shisha yang kian menjadi kegilaan khususnya muda-mudi, telah diamalkan di Timur Tengah ratusan tahun lamanya. Sebelum kemunculan tembakau, bahan yang sering digunakan di dalam shisha ialah candu dan hashish.

Apapun kini shisha telah menerap dalam budaya anak-anak muda di Malaysia. Shisha tetap mengundang ketagihan sama seperti merokok.

13 ulasan:

..nOj rawK.. berkata...

oh shisha... oh marijuana..
eh marijuana tu ganja la kan... hurrrmm

cobraeite berkata...

noj... shisha tu bukan dadah... but marijuana (english), hasih (Arab) dan ganja (Melayu) tu samalah. Bahasa jargon di Malaysia nie lak... ganja dipanggil dam, balut, cik gayah dan entah apa2 lagi.

mhkhairulnizam berkata...

meh ar sebalut..hahahaha

cobraeite berkata...

wat pa kita kena balut...kita kena dapuq lagik best arrrrr

ierahaziera berkata...

ade org kate shisha nih makhruh...
smpai ade tahap da haram pon...
huhuu...

cobraeite berkata...

bukan org kata lagi... memang hukumnya makruh sama seperti merokok

E.d.Y berkata...

apa yg best sangat shisha ni pun xtau la...xpaham la...budak2 sekolah pun dah ketagih skrg

Tanpa Nama berkata...

Всем привет!

Недавно перед мной встала задача, куда деть накопишиеся [b]европоддоны[/b], или еще их называют [b]Паллеты[/b],
[b]Поддоны[/b], [b]Европаллет[/b]ы Размеры 800*1200, 1000*1200- Это [u]Тара Пром назначения[/u].
Немного предистории.
Сам я тружусь кладовщиком на складе. Нам приходит много продукции на [b]Европоддонах[/b],
товар продаем а поддоны остаются, у нас возник вопрос куда их девать.
Раньше мы их выкидывали.
Потом мне подсказали, что за поддоны можно получить деньги.
Начал звонить по фирмам везде были цены маленькие,
потом приятели мне подсказали, что в Челябинске есть такая Фирма "[b]Уралсклад[/b]",
около 10 лет на Рынке Промышленной Тары с хорошей репутацией.
Я нашел их сайт в интернет - [url=http://www.uralsklad.ru]www.uralsklad.ru[/url] и позвонил по тел. +7(351) 233-07-14.
Буквально через час подъехал их представитель, Авто с Логотипом "[url=http://www.uralsklad.ru]Поддоны Челябинск[/url]".
Цены закупочные оказались самые высокие в г. Челябинске.
Все цивилизовано грузчики загрузили [b]Паллеты[/b] ешё и лом поддонов купили, расчитались на месте наличными.
Про другие фирмы я узнавал либо Цены низкие, либо Бракуют много, да и денег от них не дождешься.

Так что если у вас завалялись [b]европоддоны[/b], не торопитесь их выбрасывать, лучше обменяйте их на деньги.

mancai berkata...

huhuhu.. lama tak menshisha... layan ramai2 memang best...

iza berkata...

Salam...

Macam khayal je tgk org hisap benda ni....

Singgah dari Facebook dan Teratak Usang...

Tanpa Nama berkata...

I would like to thank You for being the member of this website. Please allow me to have the opportunity to show my satisfaction with Hostgator web hosting. They have professional and quick support and they also offer numerous [url=http://tinyurl.com/hostgator-coupons-tutorial ]Hostgator coupon codes[/url].

I love Hostgator hosting, You will too.

http://perpetua.5gigs.net///index.php?action=profile;u=6500

TRADING FOREX berkata...

cimeng itu mah

Klinik Pembesar Penis berkata...

Www.klinikPembesarpenis.Com
Pusat Obat Kuat Sex Pria - Obat Alat Pembesar Penis - Alat Bantu Sex Pria Dan Wanita - Obat Pelangsing Badan Herbal, Dll...


Tersedia Juga :

Obat Kuat Sex Pria.
Obat Pembesar Penis.
Alat Pembesar Penis.
Minyak Pembesar Penis.
Alat Bantu Sex Pria.
Alat Bantu Sex Wanita.
Obat Pelangsing Badan.
Obat Penggemuk Badan.
Obat Penyubur Sperma.
Selaput Dara Buatan.
Pembesar Payudara.
Kesehatan Kecantikan.
Vimax Capsule Canada.

Kepuasan Customer Adalah Perioritas Bagi Kami, Terima Kasih
Selamat Berbelanja