Isnin, Januari 11, 2010

Bermulanya Ekspedisi Kehidupan



BARU-BARU ini, aku ambil satu langkah bodoh. Kebodohan begitu terasa bila aku tinggalkan Rumah Pengasih. Hati aku betul-betul bebal, kerana aku tepiskan kasih sayang dengan semua keluarga Rumah Pengasih. Aku betul-betul tidak mengenang budi terhadap YDP Pengasih, Haji Mohd Yunus Pathi yang lebih mesra dipanggil Yeop, yang telah membimbing aku dan mahu lihat aku berubah dan mengambil aku bekerja sebagai Pembantu Medianya.

Semasa aku mahu tinggalkan Rumah Pengasih, aku ingat Allah SWT dan aku sebut nama Yeop berulang kali supaya kekuatan datang semula. Tetapi bebalnya aku, rasa malu, rasa hormat terhadap Yoep padam begitu sahaja.

Aku tinggalkan Rumah Pengasih kerana kes kecil sahaja. Insiden aku ditengking Hamid Yap membuatkan aku berdendam dengannya. Aku meluat, menyampah dan aku tak boleh tengok muka dia, itu sahaja. Silapnya aku, kerana buat keputusan terburu-buru tanpa berkongsi terlebih dahulu rasa tidak puas hati itu kepada rakan-rakan di Pengasih. Tapi itulah aku, jika aku berterusan bertentang muka dengan Hamid Yap, silap-silap tak muka dia, muka aku kena ludah.

Aku minta maaf banyak-banyak pada Yeop dan semua warga Rumah Pengasih, kecuali Hamid Yap.

Masih tergiang patah-patah ucapan Yeop terhadap aku baru-baru ini: "Nazri mungkin Allah SWT hantar kau datang ke Rumah Pengasih untuk membantu Yeop, harapan Yeop kau buat kerja bersungguh-sungguh, sama-samalah kita berganding bahu".

Bila aku kenangkan kembali ungkapan itu, aku jadi sebak. Aku tak dapat merealisasikan sepertimana yang Yeop harapkan. Aku tidak jujur terhadap Yeop. Lebih senang, bagi warga Pengasih, aku adalah pengecut kerana tidak berani mengambil tanggungjawab dan ambil risiko bila ada masalah. Bagi aku, Yeop buat tafsiran silap terhadap diri aku, pandangan aku Tuhan sengaja hantar aku ke Rumah Pengasih untuk aku jadi kurang ajar terhadap Yeop dan hampakan harapannya. Yeop sekali lagi aku mohon maaf yang tidak terhingga terhadap Yeop.

Aku kini bukan lagi family Pengasih. Aku sendiri yang singkirkan diri aku jauh-jauh. Aku pasti menyesal sampai bila-bila. Untuk diri aku, ini adalah permulaan sebuah ekspedisi kehidupan. -- Cobra Cobraeite

2 ulasan:

Mohd Khairulnizam Mohd Hatta berkata...

contact aku dalam masa terdekat...khairul...aku boleh account untuk ko

Unknown berkata...

account untuk apa khairul