Sabtu, Januari 30, 2010

PERJALANAN HIDUP JACK


JACK atau nama sebenarnya Sohaimi Ahmad agak unik orangnya. Beliau nampak serius tapi mesra. Pernah melalui liku-liku hidup penuh ranjau berduri, tapi punya kekuatan. Seorang staf Rumah Pengasih yang penuh komited dan dedikasi.

Jack aku anggap sebagai seorang sifu, bila aku mula-mula menyertai keluarga Pengasih. Beliau banyak membantu dan membimbing aku. Baru-baru ini aku bangga sekali bila rakan aku R.K.SHYAMALA dari THE STAR menulis sekelumit kisah tentang diri Jack.

Shyamala menulis dengan sentuhan yang mampu mencetuskan keinsafan. Begini cerita yang ditulisnya.

Perjalanan hidup penagih-penagih dadah memang penuh dengan kecelaruan akibat kebergantungan pada najis itu, malah banyak yang melarat dan merempat akhirnya.
Tetapi bukan semua penagih yang membuat keputusan untuk melalui kehidupan begitu buat selama-lamanya.

Ada segelintir daripada mereka berjaya kembali ke pangkal jalan dengan keluar dari pengaruh dadah, mengubah cara hidup mereka setelah timbul keinsafan.

Antara mereka adalah Sohaimi Ahmad yang kini bergelar Pengurus Program Rumah Pengasih yang terletak di Kuala Lumpur.

Sekilas pandang, tiada siapa yang dapat mengagak beliau sebenarnya merupakan seorang bekas penagih melainkan setelah beliau sendiri mengakui kenyataan tersebut.

Ini kerana susuk badannya tegap dan cara percakapannya penuh dengan keyakinan diri selepas bebas daripada ketagihan dadah, jauh berbeza padan dengan identiti beliau yang terdahulu.

Insan ini pernah dipenjarakan beberapa kali kerana kesalahan mencuri dan mengambil dadah. Beliau juga pernah menjadi peminta sedekah di Stesen Bas Klang dan pusat-pusat serenti bagaikan rumah keduanya suatu ketika dahulu.

Pun begitu, Sohaimi tidak malu mendedahkan pengalaman hidupannya kerana baginya, ia boleh dijadikan sebagai pedoman untuk sesiapa yang ingin mencuba dadah.

“Saya kehilangan 22 tahun daripada usia remaja saya kerana menghisap najis itu dan mula menghisap heroin pada umur 14 tahun.

“Pada masa itu juga saya kehilangan ayah dan ahli-ahli keluarga pernah menuduh saya pembunuh ayah. “Sebelum arwah meninggal, beliau menyuruh saya mengambil air wuduk untuknya sebelum solat subuh. Dan oleh kerana berada di bawah pengaruh dadah, saya memarahinya.

“Itu juga merupakan kali terakhir saya bercakap dengannya,” katanya dengan nada sedih.

0 ulasan: