Rabu, Januari 27, 2010

KEMBALI SEMULA KE PENGASIH


KEHIDUPAN yang kita lalui ini penuh dengan silang kata. Tidak dapat dijangka. Kekadang apa yang dirancang tidak menjadi, tetapi apa yang tidak kita fikirkan dan bayangkan muncul dalam kehidupan kita secara tiba-tiba.

Begitu juga dengan perjalanan hidup ku. Aku tidak menjangka sama sekali akan kembali semula ke pangkuan Rumah Pengasih. Setelah aku meninggalkan Rumah Pengasih, aku mula membuat percaturan menentukan haluan sendiri. Mula membentuk silang kata dan mengisi kotak-kotak kosong itu sendiri. Aku ke Melaka dan tinggal di Batu Lapan bersama seorang ibu angkat.

Setelah hampir dua minggu meninggalkan keluarga Pengasih, secara kebetulan aku bertemu dengan orang kanan ranking nombor dua di Rumah Pengasih, Abdullah Md Nor. Ketika itu aku keluar membeli makanan dan bertembung dengan Abdullah yang sedang menguruskan pengkebumian jenazah saudaranya yang baru meninggal dunia.

Abdullah tidak banyak bertanya, kenapa aku tinggalkan Rumah Pengasih. Beliau terus menghubungi Yang DiPertua Pengasih, Mohd Yunus Pathi yang lebih mesra dipanggil Yeop oleh keluarga Rumah Pengasih. Aku bercakap-cakap dengan Yeop melalui telefon. Beliau mengarahkan aku kembali semula ke Rumah Pengasih.

Bagaikan mendengar suara keramatnya, aku terus akur akan arahan Yeop. Padahal sebelum ini aku tidak menjawab sepatah pun pesanan ringkas ataupun panggilan telefon daripada Yeop mahupun keluarga Pengasih yang begitu mengambil berat tentang kehilangan ku.

Ada antaranya yang berhubung dengan ku melalui facebook dan e-mel yang minta aku kembali semula ke Rumah Pengasih, antaranya kaunselor Rumah Pengasih Azhar Rahman, berikut aku catatkan kembali masej yang dihantar oleh Azhar Rahman kepada ku.

Azhar Rahman January 12 at 1:03am
balik la nazri... benda kecik je tu...seua orang cari kau ...Yeop suruh cari..apapun kita boleh settle..


Aku dapat tahu daripada Abdullah, ramai yang keluar mencari, ketika aku mengambil keputusan gila meninggalkan Rumah Pengasih. Termasuk yang turut menjejaki aku ialah Raja Pop, Jamal Abdillah. Beliau bersama pembantunya mencari aku di rumah adik ku di Wangsa Maju. Jamal Abdillah sebelum tinggal di Rumah Pengasih memang rapat dengan adik ku dan sering juga ke rumah adik ku.

Sampai di Rumah Pengasih aku terus berjumpa dengan Yeop dan berbincang dengannya dan oleh kerana aku telah melakukan kesalahan, sudah pastinya aku terpaksa melalui learning experience yang menjadi budaya di Rumah Pengasih. Itu aku tidak kisah, aku terpaksa menerima dan menghadapinya. Tetapi yang membuatkan aku terkedu, apabila sekali lagi Yeop berkata: “Nazri tengok, Allah hantar kau lagi sekali ke sini”.

0 ulasan: