Isnin, September 15, 2008

Di Batu Kikir Ingat Marang



Dari Kuantan, aku terpaksa bermalam di Temerloh, di rumah sahabat Zuki Yunus. Esoknya aku meneruskan perjalanan ke Negeri Sembilan. Perjalanan melalui persisir Sungai Pahang. Sempat juga aku singgah di Bera.

Hari sudah hampir petang, aku berkira-kira untuk singgah menumpang malam di Warisan Homestay di Batu Kikir. Akhirnya aku temui jua Warisan Homestay yang belum pernah aku sampai. Kawasannya agak menarik, tapi hampes.

Pemilik homestay itu aku kira tidak langsung berperikemanusiaan. Permintaan aku untuk menumpang bermalam di tolak mentah-mentah atas alasan, pada bulan puasa mereka tidak menjalankan sebarang operasi. 'Orang Kaya batu Kikir' itu tidak langsung menaruh simpati ke atas diri aku yang agak tersepit dalam perjalanan di samping keletihan berpuasa. Tak apalah, sifat bongkak pemilik Homestay Warisan itu membuat aku teringatkan sifat pemurah dan simpati pengurus di Marang Village Spa & Resort.

Ketika itu aku baru saja meninggalkan bandar Kuala Terengganu untuk meneruskan perjalanan. Tiba di Marang Village, niat di hati ingin berehat sebentar di situ sebelum meneruskan perjalanan ke Rantau Abang. Lalu aku singgah di resort itu, yang terletak di penghujung pantai kelulut. Kawasan resortnya menarik sekali, tidaklah luas sangat tapi agak unik dengan hamparan pasir dan kedudukan chaletnya yang teratur dihiasi dengan pepohon kelapa dan jambu laut. Chaletnya diperbuat daripada kayu dengan rekabentuk rumah kayu yang kelihatan simple sekali.

Pengurus resort itu, Mohd Hafir Jusuh menghampiri aku dan kami berbual-bual ala kadar. Terkejut aku tiba-tiba dia menawarkan sebuah chalet untuk aku bermalam di situ.

"Saya faham perasaan abang dan ambil lah kunci bilik ini untuk abang mandi dan berehat semalaman," katanya.

Aku mengambil peluang ini untuk aku menikmati malam dan keindahan resort itu. Menurut Hafir resort itu milik ibu saudaranya yang baru beroperasi baru empat bulan. Beliau adalah anak muda yang cukup dinamik dan berwawasan. Berpengalaman dalam bidang perhotelan sebelum ini, beliau berupaya menghidupkan Marang Vilage.

Thank You Marang Village. Good Bye Homestay Warisan.

Kerana aku 'dihalau' dari Warisan Homestay ketika hampir petang, aku terpaksa berbuka puasa di Masjid Jamek Batu Kikir sebelum meneruskan perjalanan ke Mercu Tanda Za'aba di Jempol Jaya untuk bermalam.

Terima kasih kepada Exco Negeri Sembilan yang juga ADUN Serting Shamsuddin Mohd Deli yang bersimpati terhadap kembara ini.

1 ulasan:

manlukeman berkata...

apo kabor skang..ape cerita