Isnin, September 15, 2008

Mengemis Di Saham Wakaf


Setelah meninggalkan Rantau Abang aku meneruskan perjalanan untuk ke Johor, Melaka dan Negeri Sembilan bagi meneruskan baki ekspedisi aku. Hari hampir petang, menyebabkan aku terpaksa bermalam di surau Pantai Kemasik, Kemaman, Terengganu.

Esoknya aku meneruskan perjalanan dan terpaksa menempuh Pahang, sekali lagi. Aku terpaksa singgah di Pahang bagi mencari sumber kewangan kerana modal aku rasa tidak cukup untuk meneruskan perjalanan.

Di Kuantan, aku mati akal untuk mendapatkan bantuan. Jalan terakhirnya aku terpaksa Pejabat Saham Wakaf Pahang yang dikendalikan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang untuk meminta sedikit sumbangan.

Seolah-olah rasakan diri ini bagaikan pengemis, apabila minta bantuan di pejabat itu. Seorang petugas wanita di situ mengherdik aku dengan kata-kata:"Bukan masalah kami bila awak mengembara dan siapa yang suruh awak mengembara jika tidak mampu."

Aku umpama musafir. Seorang musafir adalah asnaf yang layak mendapat sumbangan wang zakat. Apatah lagi kembara aku untuk mencari pengalaman dan melihat sendiri keunikkan ciptaan Ilahi.

Dalam kembara ini aku menghayati kebesaran ciptaan Allah SWT, tambahan ianya turut berlaku di bulan Ramadan, ianya banyak mengajar aku erti kesabaran.

Walaupun aku diberi imbuhan akhirnya, setelah ditanya dengan pelbagai soalan, tapi sebelumnya aku seolah-olah dilayan seperti peminta sedekah.

Mujurlah rakan aku, Ketua Biro Bernama Pahang, Mohd Shukri Ishak dan Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar Pahang, Abdul Wahab Mohd Ali yang turut membantu. Dapat juga aku bernafas meneruskan perjalanan.

Di Kuantan aku sempat dan merasai pengalaman berbuka puasa di masjid besarnya. Sebelum meninggalkan Kuantan aku sempat singgah di pejabat Tourism Malaysia Pahang. Terima kasih kepada boss di situ, Amram Rahman yang memberi galakan dan dorongan untuk aku meneruskan perjalanan.

0 ulasan: