Rabu, September 03, 2008

Puasa Di Kuala Terengganu




31 Ogos 2008, aku di Kuala Terengganu, setelah melalui jalan pantai dari Kampung Fikri. Di sini aku menghubungi rakan wartawan, Ayob Mamat yang 'satu kepala' seperti aku.

Beliau kini lebih hebat dari aku. Bertugas di akhbar Kosmo!, kemudian jadi Presiden Kelab Wartawan Terengganu pula.

Ayob datang menjenguk aku di lokasi aku berkhemah di Pantai Batu Buruk, berhampiran pusat bandaraya Kuala Terenganu. Setelah bersembang-sembang dan bertanya kabar beliau minta diri kerana ada urusan dan berjanji untuk menghubungi aku kemudian.

Hampir petang Ayob hubungi aku dan dia minta aku kemaskan barangan di tapak perkhemahan.

"Tak payah tidor khemah malam ni, aku dah cari hotel untuk kau, malam ni kau tidor hotel saja," ujar Ayob ringkas.

Ayob datang dan belanja aku makan tengahari (sebenarnya dah petang) di gerai Jalan Sultan Sulaiman kemudian dia memberikan kunci bilik nombor 808 di Hotel YT MidTown, Jalan Tok Lam.

Di bilik hotel aku mendengar pengumuman tarikh puasa yang jatuh pada 1 September 2008. Bermakna aku memulakan puasa di Kuala Terengganu dan malam itu aku bersahur di Hotel YT MidTown dengan nasi kari ayam.

Walaupun Ramadan telah tiba, tetapi kembara ini tetap aku teruskan. Kini selepas Terengganu tinggal tiga negeri lagi yang perlu aku jelajahi iaitu Johor, Melaka dan Negeri Sembilan.

Selepas 'checkout' dari hotel, aku ke tapak khemah di Pantai Batu Buruk. Malamnya aku bersahur menu nasi goreng yang dimasak sendiri di pantai yang bersih dengan kedinginan hembusan bayu Laut China Selatan itu.

Bermalam di Pantai Batu Buruk begitu nyenyak sekali.

Keesokkannya Ayob hantar SMS kepada aku dan minta agar aku tidak berkhemah lagi di situ. Beliau minta aku bermalam saja di pejabatnya di Chendering agar tidor aku lebih selesa.

Pejabat itu digunakan untuk membaca dan menulis buku. Setekat ini Ayob telah berjaya menghasilkan empat buah buku iaitu, 'Warkah', "Memo', "Catatan Hadhari' dan 'Syed Anuar Pejuang Pelajar'.

Syabas, Ayob Mamat -- Aku pun berkira-kira ingin jadi penulis buku segagah kau.

ABOUT PANTAI BATU BURUK

Pantai Batu Buruk (beach of the ugly stone) Kuala Terengganu famous beach, white sandy beaches with swaying casuarinas lining up behind the shore, like a loyal friend to the waves.

During windy days, playing kite on the beach is a good idea but swimming can be dangerous here. Varieties food stalls can be found at Batu Buruk, try fried ice cream (Ais Krim Goreng), Nasi Dagang, Terengganu traditional rice, fried sea foods and Yunnan chicken rice.

There is good night market every Friday from 3.00pm till 7.00pm. Pantai Buruk is also a popular place for strolling and good place to visit especially in the evening,This beautiful beach is just 1 km from the city center and can be reached by walking.

Perhaps this is the cleanest and widest beach inside Kuala Terengganu city. The Culture Centre stage pencak silat (Malay martial art), top spinning, kite flying, sepak raga and other traditional show from 5.00pm to 7.00pm every Friday from 1 April till 31 October, Check with the tourist office.

SIAPAKAH AYOB MAMAT?

Ayob Mamat dilahirkan pada 21 September 1970 di Kampung Gong Pasir, Dungun, Terengganu. Mendapat pendidikan awal di Sek. Keb. Batu 48, Dungun sebelum melanjutkan elajaran ke Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail, Dungun dan kemudian Sek. Men. Tengku Intan Zaharah.

Bermula di situlah beliau didedahkan dengan dunia penlisan selepas menyertai Gabungan Penyair Remaja Intan (GAPRI) bimbingan sasterawan Awang Abdullah. Ketika itu beliau aktif dan gigih dalam pertandingan pidato, syarahan, perbahasan dan pertandingan menulis essei.

Anak kelapan dari sepuluh beradik. Pernah memenangi Peraduan Menulis Essei Belia-Belia ASEAN pada 1998. Seyembara Penulisan Puisi Alam Sekitar Kebangsaan, Johan Deklamator Puisi Alam Sekitar Malaysia di Langkawi pada 1996. Naib Johan Kuiz Kenegaraan Peringkat Kebangsaan.

Tempat pertama Anugerah Kewartawanan Kawat-EXXON Mobil bagi kategori penulisan Berita Sukan Terbaik dan Berita Ekonomi Terbaik selama beberapa tahun sejak 1995.

Ayob Mamat juga aktif dalam badan bukan kerajaan (NGO) di peringkat negeri dan kebangsaan. Kini beliau Presiden Kelab Wartawan Terengganu (Kawat), Pengerusi Persatuan Sasterwan Terenganu (PELITA) Sudut Dungun, AJK PELITA Pusat dan AJK Biro Penerangan UMNO Terangganu.

Beliau kini bertugas sebagai wartawan Utusan Malaysia dan Kosmo di Terangganu dan juga merupakan penyedia skrip Ulasan Isu-Isu Semasa di Radio Terangganu FM.

0 ulasan: