Isnin, September 15, 2008

Misteri Rantau Abang


Aku pernah ke Rantau Abang, kira-kira hampir 20 tahun dulu. Kini dalam ekspedisi ini aku sempat singgah di berkhemah selama dua malam di Rantau Abang, yang terkenal dengan tempat penyu bertelor.

Rantau Abang aku perhatikan tidak seperti dahulu, tempatnya aku terbiar berbanding 20tahun dulu. Aku tiba di pantai Rantau Abang ketika senja baru sahaja berlabuh. Beberapa orang nelayan pantai masih ada di pengkalan mereka berlabuh. Aku minta izin pada salah seorang nelayan untuk berkhemah di tepi pantai berhampiran pengkalan mereka.

"Boleh buat khemah di sini tapi jangan sampai hujung sana sangat, buat dekat sikit dengan perahu nelayan," ujar salah seorang nelayan sambil menunjukkan ke arah salah sebuah resort yang agak popular.

Malamnya aku tidor di pantai Rantau Abang tanpa sebarang masalah dan sebelum itu sempat juga aku memagang beberapa ekor ikan segar yang diberikan nelayan di situ.

Esok paginya perut aku memulas, terus aku mencari hutan berdekatan untuk melepaskan hajat. Aku masuk ke hutan di sebelahan pantai. Terpesona aku sekejap melihat suasana dalam hutan itu, kawasannya agak lapang seolah-olah sebuah halaman rumah. Ketika aku minta 'izin' untuk melepaskan hajat, aku terdengar suara kanak-kanak bermain-main dan bersembang-sembang. Tapi aku tidak pasti apa yang dibualkan mereka. Mungkin ada rumah di sebalik hutan itu.

Selepas melepaskan hajat aku beredar ke chalet berhampiran untuk membasuh muka. Salah sebuah bilik di chalet itu aku rasa berpenghuni. Terdengar suara seorang wanita yang terbatuk-batuk tanpa henti. Agak kronik batuknya. Aku fikir mungkin ada pelancung yang singgah melepaskan penat di bulan puasa ini.

Batuk wanita itu berpanjangan. Kesian juga aku dengar. Waktu berbuka aku ke chalet itu lagi untuk mengambil air. Aku lihat bilik yang berpenghuni tadi sunyi sepi. Tiada suara batuk-batuk dan bilik itu gelap gelemat, tidak seperti siang tadi yang aku nampak nyata kipasnya berputar.

Mungkin penghuninya sudah meninggalkan tempat itu. Esok paginya aku terus ke chalet itu untuk mengambil angin dan aku lihat seorang lelaki sedang menyapu di halaman chalet itu.

"Abang, ada orang sewa ke bilik itu semalam," aku bertanya lelaki itu.

"Bulan puasa ni mana orang yang datang sewa kat sini, releklah sikit," katanya.

"Tapi semalam saya dengar suara perempuan batuk-batuk dalam bilik ini," ujar aku.

"Ohhhh.... biasalah dah selalu macam nie, tapi sebenarnya tiada orang, tak apa dia tak ganggu jangan risau," ujar lelaki itu selamba.

Aku kehairanan dengan seribu pertanyaan. Siapakah wanita itu. Menariknya di chalet itu ada seekor burung tiong yang boleh berkata-kata dan memeberi salam. Sebelum aku beredar burung tiong yang dikurung dalam sangkar itu berkata: "Assalamualaikum."

Aku menjawab salam itu dengan penuh misteri.

0 ulasan: