Ahad, September 22, 2013

UMNO MUDA LEBIH BERGAYA

KEHADIRAN golongan muda, yang lebih menyerlah pada hari pendaftaran calon UMNO negeri Kedah bagi menghadapi pemilihan UMNO Oktober depan merupakan petanda, sistem baru pertandingan kali ini, menjadi lebih terbuka.

Kelibat pemuda dilihat lebih ramai di Dewan Wawasan, Jitra, Kedah, sama ada yang datang menyerahkan borang pencalonan atau mengiringi rakan-rakan mereka.

Kesanggupan ramai dari golongan muda menawarkan diri bertanding dalam pemilihan UMNO Bahagian dan juga Pusat memberi impak jelas bahawa proses peremajaan UMNO sedang berlaku dengan begitu bergaya.

Menurut Naib Ketua Pemuda UMNO negeri Kedah, Haris Che Mat, golongan muda yang bersedia menawarkan diri bertanding kini lebih matang dengan memiliki pelbagai pakej merangkumii personaliti, profesionaliti, akedemik dan keagamaan.

Antaranya seorang usahawan muda, yang berpendidikan agama, Mohamad Fadzil Zolkipli, 35, menjadi calon untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO bahagian Pendang dengan misi menonjolkan anak-anak muda yang menjiwai Islam sebagai pelapis kepimpinan masa hadapan.

“saya rasa, hasrat beliau untuk memastikan pemuda-pemuda yang berilmu, pemuda-pemuda ada yang berlatar belakangkan agama ini memang perlu diketengahkan sebab apa kita lihat, kebelakangan ini kita lihat orang-orang muda sekarang ini, bila cakap soal agama ini mereka terlalu memencil diri, mereka terlalu terkebelakang, jadi saya juga dan rakan-rakan bukan nak meninggi diri, kita juga nak menawarkan perkhidmatan, kita juga nak menawarkan sedikit ilmu yang kita ada untuk kita memastikan bahawa-bahawa pemuda yang akan datang ini, merupakan pemuda yang berilmu dan beragama,”
kata Mohamad Fadzil.

Golongan muda kini berani menonjolkan diri bertanding ke jawatan-jawatan tinggi dalam usia yang masih muda, berbanding sebelum ini, rata-rata calon hampir mencecah 40an baharu mahu menawarkan diri.


Contohnya, Kamarol Salleh, 34, turut bertanding untuk Exco Pemuda UMNO Pusat, disamping sebagai calon untuk jawatan Ketua Pemuda UMNO bahagian Pokok Sena, menggantikan Haris yang kini sebagai calon Naib Ketua UMNO bahagian itu.

Beliau, Pegawai Khas Menteri Belia dan Sukan mengalas perjuangan golongan muda untuk membangunankan modal insan golongan terbabit, terutama yang tinggal di kawasan luar bandar.

“saya melihat perlunya banyak perubahan terutama golongan muda, golongan daripada luar bandar, kita melihat baru ni ketika pilihan raya umum pembantu utama, factor utama kemenangan dalam pru ke-13 baru-baru ini adalah di mana kita tak mahu melihat golongan orang muda ini dipinggirkan, mereka banyak berjasa kepada mereka jadi banyak-banyak program yang kita nak naikkan golongan muda di luar bandar
,” ujarnya.

UMNO perlu memberi peluang kepada pemimpin muda agar dapat menerajui tampuk kepimpinan parti UMNO di semua peringkat, kata calon Ketua Pemuda UMNO bahagian Padang Terap, Ismail Ibrahim, 34.

“jadi dengan berkat semua pihak, rakan-rakan pemuda semua di peringkat akar umbi memberi komitmen yang baik dengan saya dapat melihat bahawasanya anak-anak muda di padang terap ini masih lagi memerlukan barisan jawatankuasa yang boleh membawa satu perubahan yang baik lah untuk padang terap, jadi focus kita pada kali ini untuk menumpukan anak-anak muda, pemuda yang mana berusia 18 tahun sekarang ini yang kita lihat pada pru yang ke-14 inilah anak-anak muda yang berhadapan dengan pru yang ke-14,” kata Ismail.

Pelbagai perancangan untuk golongan muda bakal ditranformasikan oleh Rudy Mohd Rejab, 36, jika beliau diberi kepercayaan untuk mengetuai pergerakan Pemuda UMNO bahagian Kubang Pasu nanti.

tranformasi yang kita akan bawa ini mewujudkan lebih banyak mencari peluang-peluang pekerjaan, kursus-kursus untuk golongan muda ini lebih berdikari tidak mengharapkan bantuan subsidi sepertimana yang kita ketahui negara kita ini adalah negara subsidi jadi kita harap selepas ini dapat membawa pemuda ini kearah yang lebih sistematik pengurusan kewangannya,” kata Rudy.

1 ulasan:

Ratu Login berkata...

cobra cobraeite ‏@cobraeite 31s
Program terbaru dan Pertama di Malaysia! Hanya dengan login sahaja boleh dapat wang. Daftar Percuma. Hadiah menarik http://www.loginwang.com/?a=cobraeite