Sabtu, September 21, 2013

AHLI UMNO BELAJAR MANDARIN

UMNO bahagian Alor Setar bercadang untuk mewujudkan Biro Komuniti Bahasa Mandarin sebagai langkah lebih berkesan untuk mendekati masyarakat Cina di samping memanfaatkan ahli UMNO itu sendiri.

Timbalan Ketua UMNO bahagian Alor Setar,  Muhamad Guntor Tobeng Mansor Tobeng berkata, buat permulaan UMNO Alor Setar akan mengumpul beberapa ahlinya yang boleh berbahasa Mandarin dan bercakap loghat Cina yang lain, sebagai tenaga penggerak.

Menurutnya, kumpulan penggerak itu nanti akan berusaha mewujudkan kelas dan debat bahasa Mandarin bagi membolehkan ahli UMNO dan orang ramai mempelajari bahasa itu disamping mengatur aktiviti sosial bersama masyarakat Cina.

“kalau kita boleh kumpulkan orang melayu boleh berbahasa mandarin ini, kita buatkan satu kuliah ataupun kelas tution bahasa mandarin memperkemaskan pidato dalam bahasa mandarain, ini akan beri satu perubahan pola politik pada pru-14,” katanya.

Muhamad Guntor Tobeng yang fasih berbahasa Mandarin bersedia mengetuai biro itu nanti.

Katanya, jawatankuasa biro komuniti bahasa Mandarin itu nanti akan memainkan peranan dan membuat perancangan untuk mendekati masyarakat Cina secara lebih mesra bagi menarik minat golongan itu menyokong Barisan Nasional (BN).

“saya ada kekuatan sayya boleh berbahasa mandarin.. whua hei, cang chua hee, wha see thu hoi chiau (sebutan mandarin), jadi kita boleh menggunakan kekuatan yang saya ada untuk memperkemaskan jentera kita dengan kaum tionghua, kalau selama ini mereka mempunyai sangkaan yang serong kepada kepimpinan umno, pada hari ini mereka bernasibb baik kerana mereka mempunyai seorang pemimpin umno diperingkat timbalan yang boleh berkomunikasi secara terus dalam bahasa ibunda mereka,” kata beliau.

Menurutnya, umum mengetahui pada pilihanraya umum ke-13 lepas, majoriti masyarakat Cina tidak menyokong BN, justeru itu Komuniti Biro Bahasa Mandarin akan memainkan peranan agar golongan terbabit kembali menyokong BN pada pilihanraya umum ke-14 nanti.

Muhamad Guntur Tobeng percaya, lebih 10 orang ahli UMNO bahagian Alor Setar boleh berbahasa Mandarin dengan baik untuk menggerakkan biro itu nanti.

1 ulasan:

cobraeite berkata...

Program terbaru dan Pertama di Malaysia!
Hanya dengan login sahaja boleh dapat wang. Daftar Percuma.
Hadiah menarik lagi. Ada iPhone, DELL Laptop, Vivaz Sony Ericsson.
Jadi yang terawal. Saya telah berdaftar di sini
http://www.loginwang.com/?a=cobraeite