Rabu, Mac 03, 2010

KISAH PALING SERAM - GENGBLOGGER.COM


MISTERI RANTAU ABANG

Sehingga kini aku masih tercari-cari jawapan, siapakah wanita dalam chalet dan dari mana datangnya suara kanak-kanak di hutan pinggir pantai Rantau Abang. Peristiwa ini berlaku pada penghujung tahun 2008 ketika aku dalam ekspedisi bermotosikal secara solo menjelajah seluruh Semenanjung Malaysia.

Pertama kali aku pernah ke Rantau Abang, hampir 20 tahun yang lampau. Dalam ekspedisi itu aku sempat singgah dan berkhemah selama dua malam di Rantau Abang, yang terkenal dengan tempat penyu bertelur.

Rantau Abang aku perhatikan tidak seperti dahulu, tempatnya agak terbiar berbanding 20 tahun dulu. Pinggir pantai penuh dengan hutan dan semak samun. Aku tiba di pantai Rantau Abang ketika senja baru sahaja berlabuh. Beberapa orang nelayan masih ada di pantai memunggah pukat masing-masing. Aku minta izin pada salah seorang nelayan untuk berkhemah di tepi pantai berhampiran pengkalan mereka.

"Boleh buat khemah di sini tapi jangan sampai hujung sana sangat, buat dekat sikit dengan perahu nelayan," ujar salah seorang nelayan sambil menunjukkan ke arah salah sebuah resort yang agak sunyi. Mungkin sunyi tanpa penghuni kerana ketika itu bulan puasa.

Malamnya aku tidur keseorangan di pantai Rantau Abang. Sebelum aku hanyut dibuai mimpi, cuping telingaku sempat menangkap bunyi-bunyian yang tidak tentu hujung pangkalnya. Sebelumnya sempat juga aku memanggang beberapa ekor ikan segar yang diberikan nelayan di situ, sebagai santapan malam yang sungguh enak aku rasa.

Esok paginya perut aku memulas, terus aku mencari hutan berdekatan untuk melepaskan hajat. Aku masuk ke hutan bersebelahan pantai. Terpesona aku sekejap melihat suasana dalam hutan itu, kawasannya agak lapang seolah-olah bagaikan sebuah halaman rumah yang dijaga rapi. Tetapi rumahnya tiada, menambahkan lagi kesepian hutan itu. Ketika aku minta 'izin' untuk melepaskan hajat, aku terdengar suara kanak-kanak bermain-main dan bersembang-sembang. Tapi aku tidak pasti apa yang dibualkan mereka. Suara bising itu semakin lama semakin dekat menghampiri aku.

“Mungkin ada rumah di sebalik hutan ini,” aku berbisik sendirian. Aku mematikan hajat angkara perut yang sedang memulas, lantas membuat pemerhatian di sekitar kawasan itu. Tiada rumah, tiada kanak-kanak yang sedang bermain. Kemudian suara mereka semakin lama,mula menghilang. Kesunyian mula membelah hutan itu diiringi nyaringan unggas-unggas.

Perut yang memulas hilang tiba-tiba, aku lantas meninggalkan hutan itu dan beredar ke chalet berhampiran untuk membasuh muka. Salah sebuah bilik di chalet itu aku rasa berpenghuni. Terdengar suara seorang wanita yang terbatuk-batuk tanpa henti. Agak kronik batuknya. Aku fikir mungkin ada pelancung yang singgah melepaskan penat di bulan puasa ini.

Batuk wanita itu berpanjangan. Kesian juga aku dengar. Waktu berbuka puasa, aku ke chalet itu lagi untuk mengambil air. Aku lihat bilik yang berpenghuni tadi sunyi sepi. Tiada suara batuk-batuk dan bilik itu gelap gelemat, tidak seperti siang tadi yang aku nampak nyata kipasnya berputar.

Mungkin penghuninya sudah meninggalkan tempat itu. Keesokannya aku melihat seorang lelaki sedang menyapu di halaman chalet itu.

"Abang, ada orang sewa ke bilik itu semalam," aku bertanya lelaki itu.

"Bulan puasa ni mana orang yang datang sewa kat sini, releklah sikit kerja saya," katanya.

"Tapi semalam saya dengar suara perempuan batuk-batuk dalam bilik ini," ujar aku.

"Ohhhh.... biasalah dah selalu macam nie, tapi sebenarnya tiada orang, tak apa dia tak ganggu jangan risau," ujar lelaki itu selamba.

Aku kehairanan dengan seribu pertanyaan. Siapakah wanita itu. Menariknya di chalet itu ada seekor burung tiong yang boleh berkata-kata dan memeberi salam. Sebelum aku beredar burung tiong yang dikurung dalam sangkar itu berkata: "Assalamualaikum."

Aku menjawab salam itu dengan penuh misteri.

11 ulasan:

joegrimjow berkata...

wahhh
menakotkan

blaq&whyt berkata...

grrrr......

Fia Abas berkata...

err..dh jd hutan ye pntai rantau abg yg cantik tu?agaknya sbb tu ada "orang" lain yg duduk huhhuhu

ザ-sylver- S berkata...

urmm..paname chalet tu?

cobraeite berkata...

joe... tak takot seram jer, blag... arggh, Fia... itu lah pasal, syvler... x salah aku nama awang chalet kot....

DJF CloSet berkata...

misteri mmg misteri....
tapi tak menyeramkan sgt la...

salam ziarah dr rakan baru GB ;)

cobraeite berkata...

tq..DJF

enyheartsdiamond berkata...

woah..kalah la i cmni :))

btw,tolong vote i kat sini yaaa..

http://enykikilaladediamond.blogspot.com/2010/03/vote-vote-vote.html

promote2 kepada kawan2 juga :D

cobraeite berkata...

eny.... i vote u... tq

Unknown berkata...

salam..ya.. mmg mnyeramkn pantai tu.. ap lg dlm seorang2 jln mcm2 dgr yg aneh.. sdngkn xda pn org sma2 ngn dia.. tkt jg 0o... i folo u.. folo me back yer..
20 top lagu english masa kini part 2

Tanpa Nama berkata...

buy ativan ativan uses depression - treating ativan addiction