Selasa, Mac 23, 2010

MILIK SIAPAKAH GADIS INI


Ieda Aziz, namanya persis seorang artis, ada nilai komersial lagi. Medengar keletah dia berbicara, dengan melihat raut wajah dia, ala-ala gedik gitu. Itu tanggapan awal aku terhadap Ieda. Tapi dia tidak begitu, setelah aku kenal akan dia.

Mungkin tidak seberapa sangat, aku mengenali Ieda. Namun gadis itu mampu meruntum kalbu, bagaikan penglipur lara, Ieda boleh dijadikan kawan berbicara. Aku pasti terbahak-bahak ketawa bila bersembang-sembang dengannya. Rupanya Ieda seorang yang periang. Sepanjang aku kenal dia, tidak pernah lagi aku mendengar keluh kesah rasa di hatinya.

Mungkin juga kerana status ‘satu kampung’, aku semakin hari semakin rapat dengan Ieda. Aku boleh berkongsi rahsia bersama Ieda. Ada ketika, aku dan Ieda semakin galak mengutuk seseorang. Kemudian berderai ketawa kami, terasa puas di hati.

Namun jauh di sudut hati Ieda, aku dapat rasakan ada kekosangan di hatinya. Usianya juga telah merangkak tinggi. Namun dia balut ruang-ruang kosong dan kesepian itu dengan rakan-rakan seperti aku.

Ieda seorang yang mudah mesra, rakan-rakan yang rapat dengan Ieda akan merasa kehilangan jika sehari tanpa Ieda. Hilang ceria, kata mereka.

Bagi aku, Ieda membawa pesona yang lain dari yang lain. Ieda pun bukan kategori dari kalangan secantik ratu. Wajahnya bersahaja, hidungnya mancung tak mancung, matanya bulat tak bulat, bibirnya yang mungil dengan senyuman yang lebar ditambah dengan rambutnya yang panjang, maka lengkaplah dan sesuailah sesiapa yang rasa nak ambil dia buat menantu, silakan.

Ieda seorang wanita yang ada karier dan berpenampilan. Amboi… berjela rasanya aku puji gadis ini, dahlah cukup setakat ini. Tapi yang paling aku terkesan, Ieda melihat aku bukan seperti seorang bekas penagih dadah.

Ieda pernah memberi kata dua nasihat kepadaku: “Abang hang janganlah berdegung lagi, kalau hang rasa nak berdegung, hang cakap kat aku… Aku nak berdegung sama”.

Aduhhhh… Milik siapakah gadis ini?.

0 ulasan: