Ahad, Februari 07, 2010

AKU PENGUTIP SAMPAH


Kota ini tidak pernah merasa terhutang pada aku yang mengorbankan wangi dan harum issey, miyaki, minyak atar hingga hiduku kini sukar membezakan masam ketiak sendiri dengan busuk bangkai kucing pecah perut berulat hijau atau kohong perut ikan seminggu diperam dalam tong sampah.

Lambat aku, mereka merungut sampah bertimbun makan gaji buta keluar berita waktu perdana, kerek datangnya bersungut baunya, anak-anak tidak boleh bermain bimbang dibaham lori sampah.

Gadis bertudung atau terlondeh pahanya, boleh memalingkan wajah atau menutup hidung setiap kali aku melintas, kerana itu pun aku merasa tidak terluka, tidak juga merasa darjahku dipijak, tampanku pun tidak luak pada perempuan yang tidak tahu menghargai kebersihan.

Begitu pun aku juga tahu meloya muntah belalah, apabila lori sampahnya lewat sampah masyarakat jalanan, kupu-kupu malam, perempuan jalang, bohsia, pemadat, pemabuk, penjudi, mat rempit dan mengomel aku tidak diberi kuasa mengangkut mereka ke pusat perlupusan agar kota ini lebih bersih.

Saban hari bergayut pada lori angkut sampah, melayakkan aku membina hukum bahawa tidak ada beza sampah sang menteri dengan rakyat biasa, tidak juga wangi sampah ahli korporat dengan sampah setinggan, tidak pula bersih sampah sang hakim berbanding bekas banduan.

Rupa-rupanya sampah mereka tetap sama. – imaen

nota kaki
sajak ini idea asal imaen yang belum pernah tersiar di mana-mana akhbar ataupun majalah, lalu aku robek sajak ini menjadi versi aku.

2 ulasan:

Tim berkata...

Hmm...mcm insaf sekejap baca..syukur kehidupan kita selesa drpd org2 mcm ini..alhamdulillah..amin.

cobraeite berkata...

ia ka tim terima kasih... lama tak sembg2 ngan Tim